Veolia fandí elektromobilitě
Elektromobilita zažívá nebývalý boom. O tom, jak si zachovat udržitelnost v této oblasti, jak vybudovat síť dobíjecích stanic i jak recyklovat již dosluhující baterie, diskutovali odborníci v rámci Sustainable Business Forum v Praze v Čestlicích.
Po českých silnicích dnes jezdí téměř osm tisíc osobních vozů na elektrický pohon, zaznělo na Sustainable Business Forum, který pořádala Francouzsko-česká obchodní komora v Praze-Čestlicích. Jen letos v českých továrnách automobilky vyrobily více než 63 tisíc elektromobilů, což je téměř desetina pololetní produkce. A do roku 2025 má podle skupiny Veolia, která byla patronem akce, počet elektromobilů na českých silnicích vzrůst dokonce na sto tisíc.
„Je jasné, že takový počet elektromobilů bude vyžadovat masivní infrastrukturu v podobě rozsáhlé sítě dobíjecích stanic i řešení pro ekologickou recyklaci dosluhujících baterií. A to jsou oblasti, na které se chce Veolia zaměřit,“uvádí Eva Kučerová, ředitelka komunikace a marketingu pro střední Evropu skupiny Veolia. Součástí vozového parku společnosti jsou vozidla na elektrický pohon už dnes. Většina z nich je určena pro služební jízdy zaměstnanců či převoz materiálu v centrech měst v Olomouckém a Moravskoslezském kraji.
Dobito do hodiny
„Nabídka nabíjecích stanic je přirozeným a důležitým krokem skupiny Veolia směrem k zelené energetice. Sami využíváme elektromobily a chceme tento udržitelnější způsob dopravy také dále rozvíjet. Řešení od Veolie zahrnuje moduly pro rychlé nabíjení do jedné hodiny, stojanové dobíjecí stanice i wallbox, který umožňuje dobíjení dle výhodného nočního tarifu,“ vysvětluje Jakub Tobola, obchodní ředitel skupiny Veolia.
Nejde přitom o hudbu budoucnosti. Již v roce 2018 bylo v Praze 13 otevřeno obchodní centrum Bucharova, které využívá chytré řešení od Veolie. Součástí je dobíjecí stanice pro elektromobily, dále hybridní fotovoltaická elektrárna s bateriovým úložištěm a lokální distribuční soustava s trafostanicí. Vše pod taktovkou inteligentního systému, který vyhodnocuje toky energie z hlediska ekologie, úspor a ceny. V Praze a Ostravě pak Veolia vybudovala další rychlonabíjecí stanice pro širokou veřejnost a v blízké době jich plánuje po celé České republice umístit další desítky.
Zaměřeno na recyklaci
Co dalšího bude třeba v oblasti elektromobility řešit? Odborníci se shodují, že klíčové bude ekologické zpracování a využití dosluhujících lithium-iontových baterií. A právě v této oblasti nabídla Veolia své služby a oznámila spolupráci se skupinou Renault a společností Solvay.
„Skupina Veolia může nabídnout více než desetileté zkušenosti se zpracováním a recyklací lithium-iontových baterií. Naše know-how spočívá ve využití hydrometalurgického procesu. V uzavřeném cyklu cenné materiály získáváme a koncentrujeme, aby je bylo možné využít k výrobě nových baterií – přesně v duchu cirkulární ekonomiky,“ zdůrazňuje přínosy obchodní ředitel skupiny Veolia Jakub Tobola.
Sustainable Business Forum pořádala Francouzsko-česká obchodní komora na přelomu září v Praze v Čestlicích. V rámci akce svá řešení představily společnosti Veolia, Renault Truck, Equans a Schneider Electric.