Přes Vltavu nemusíte jen po mostě, aneb přívozy nejen v Praze
Jak se v Praze dostat z jednoho břehu Vltavy na druhý? Každého napadne cesta po mostě, případně metrem pod řekou, ale co to třeba zkusit lodí?
Pokud se někdy pohybujete kolem Vltavy, tak víte, že po ní pluje velké množství plavidel. Nejobvyklejší bývají výletní lodě pro turisty nebo šlapadla, ty ale slouží především pro zábavu a dopravní význam pro obyvatele města nemají, naopak jsou někdy spíš na obtíž. Mezi nimi se ale proplétá i pár lodí, které mohou lidé využít pro cestování městem a platí na nich obyčejná jízdenka na MHD.
Pražské přívozy
Využívání přívozů v Praze je staré jako město samo. I v době, kdy ještě mosty nebyly, anebo jich bylo velmi málo, se chtěli lidé pohybovat po obou březích řeky. Potřebovali přepravovat jídlo, zboží, stavební materiál a spoustu dalších věcí. Postavení mostu nebo lávky přes širokou řeku však bylo složité a drahé, navíc se občas přihnala velká voda a most poničila nebo úplně strhla. Ani brod, který prý v Praze býval, nešlo využívat stále, protože to při vyšším stavu vody nebylo bezpečné. A tak lidem nezbývalo nic jiného, než sebe a věci naložit na loď nebo vor a vše převézt po vodě.
Postupem času a se zlepšujícími se technickými možnostmi se samozřejmě začaly budovat mosty kamenné (první kamenný most v Praze byl Juditin, postavený ve 12. století) a mnohem později pak mosty železné a betonové (do 19. století dále), které už velké vodě dokážou odolat. Převoznickému řemeslu tak v hlavním městě začal v druhé polovině 20. století zvonit umíráček, ale nakonec se naštěstí tradice pražských přívozů na některých místech dochovala dodnes.
7 stálých linek + 1 dočasná
V současné době je v Praze v provozu 7 stálých linek a jedna dočasná. Z oněch 7 stálých fungují 2 celoročně a 5 jich slouží od dubna do října. Přívozy jsou pro přehlednost značeny čísly P1 – P8 a jsou začleněny do pražské integrované dopravy (PID). To znamená, že jízdné stojí stejně jako v jiných prostředcích hromadné dopravy a pro přepravu platí i předplacené kupony (Lítačka).
Přívozy jsou v provozu většinou od rána do večera, než se setmí. Intervaly se pohybují v rozmezí od 15 do 30 minut, ale když se sejde hodně pasažérů, jezdí i častěji. Převážejí osoby, kočárky a jízdní kola, auta musí po mostech nebo tunelem.
Až si někdy uděláte výlet do Prahy, můžete si procházku zpestřit svezením na přívozu. Ušetříte tak nohy a ještě budete mít nevšední zážitek. Využít můžete tyto linky:
P1: Sedlec – Zámky P2: V Podbabě – Podhoří P3: Lihovar – Veslařský ostrov P4: Kotevní (Smíchov) – Císařská louka P5: Císařská louka – Výtoň P6: Lahovičky – Nádraží Modřany P7: Pražská tržnice (Holešovice) – Ostrov Štvanice – Rohanský ostrov (Karlín)
Více informací o provozu přívozů najdete na https://pid.cz/privozy/ nebo na http://www.prazskebenatky.cz/cz/prazske-privozy.
Přívozem nejen po Praze
Přívozy samozřejmě nefungují jen v Praze, ale na každé větší řece nějaký najdete. V některých místech, například na Lipně, dokonce fungují jako jeden z hlavních dopravních prostředků pro pěší, cyklisty i automobily. „České moře“ je totiž tak veliké, že objíždět ho pokaždé, když se potřebujete dostat na druhou stranu je časově i finančně náročné. Tento problém tak vyřešily celkem 3 přívozy.
Další přívozy najdete například mezi Zlenicemi a Senohraby na Sázavě, mezi Velkými a Malými Žernoseky na Labi, v Nových Mlýnech na Dyji a na spoustě dalších míst. Některé menší přívozy jsou dokonce samoobslužné a vypadají jako vor připevněný na laně, za které se vlastní silou přitahujete. Až tedy budete plánovat výlet, zkuste do něj zařadit zajímavost ve formě plavby přes řeku.
Zdroj: vodnistrazci.cz