Proč se organické ovoce prodává v plastových obalech?
Během posledních 20 let se trh s organickými potravinami více než sedmkrát zvětšil. Je to dobrá zpráva pro životní prostředí? Ne tak úplně...
Většina organických produktů prodávaných v supermarketech je prodávána v jednorázové plastové obalu a jen málo z nich je recyklovatelných.
Ekonomické důvody
Proč? Především z ekonomických důvodů. Balení totiž brání před kontaminací produktů. Pokud by k němu došlo – například, pokud by zákazník vrátil neorganické ovoce zpět na stojan s organickým ovocem – mohly by se přenášet stopy pesticidů z jednoho produktu na druhý.
Některé značky tak otevřely supermarkety věnované výhradně organickým produktům. Jiné postupně z plastového obalu udělaly užitečné komunikační médium a obal se tak stal silným marketingovým nástrojem a podporuje “prémiový” vzhled.
Proč se nepoužívají recyklovatelné kartonové obaly? Bohužel je to momentálně dražší než plast.
Nezbývá než věřit, že se situace změní
Sto sedmdesát pět členských států OSN totiž přijalo usnesení, ve kterém potvrdily svůj závazek „významně snížit jednorázové plastové výrobky do roku 2030“.
Ambicióznější evropská směrnice o marketingu jednorázových plastových předmětů, vydaná v roce 2019, zavedla zákaz osmi nejběžnějších jednorázových produktů (slámky, šálky, vatové tyčinky atd.) již v roce 2021. A také od členských států požaduje snížit jednorázové plastové balení o 25%, zejména u ovoce a zeleniny.
Zdroj: up to us