Horké dny v MHD dávají cestujícím opět zabrat: Kde po Praze jezdí nejmíň potem „ovoněných“ lidí?
Léto je ročním obdobím, na které se těší většina populace. Koupání, grilovačky, krásné počasí, všechno je pomalejší a nikdo nikam nespěchá. Jsou ale věci, které se nezastaví ani v létě. Třeba taková hromadná doprava funguje nonstop. A právě ta je místem, které dokáže cestujícím ztrpčit den hned z rána. Někdy totiž můžete v MHD narazit na nelibou vůni, která se line celým vozem. Proč tomu tak je a je možné se zápachu potu v MHD vyhnout?
Určitě to znáte. Je léto, je vedro a vy stojíte na ostrůvku MHD a čekáte na tramvaj nebo autobus s nadějí, že zrovna narazíte na ten s klimatizací. Po příjezdu dopravního prostředku ale zjistíte, že máte smůlu. Nejenom, že je vůz narvaný lidmi k prasknutí, ale je v něm mnohem větší dusno než venku. Navíc nic moc nezmůžou ani okénka otevřená na doraz. A v tom to ucítíte. Závan potu, který se nese celým vozem a v množství zvednutých paží ostatních cestujících se mu není šance vyhnout. To je bohužel klasický scénář, který se opakuje každý rok. Co s tím?
V roce 2011 byl do pražské hromadné dopravy nainstalován osvěžovač vzduchu, který měl za úkol zpříjemnit cestujícím jízdu během parných letních dnů. Jelikož se ale tento pokus minul účinkem, musel být z vozů odstraněn. Vůně totiž vadila alergikům.
Je tedy otázkou, jestli by samotní uživatelé MHD nemohli udělat něco, čím by nelibému zápachu zamezili. Podle dat z červencového průzkumu agentury Ipsos bylo zjištěno, že až 51 % lidí se přes léto sprchuje denně. Ovšem 62 % se této očistě věnuje pouze večer. A právě tady může být zakopán pes. V létě totiž nejsou výjimkou ani tropické noci, kdy teplota neklesá pod 20 stupňů Celsia, čímž nedochází k takovému ochlazení, které by dokázalo dostatečně zchladit ložnici. Proto je běžné noční pocení a bez ranní sprchy tak pot a vzniklý zápach zůstávají na těle i přes nános deodorantů. Když pak například dobíháte tramvaj a je vám horko, je zápach mnohem větší, než kdybyste se ráno vysprchovali. To navíc platí zejména pro muže. Podle 94 % dotazovaných totiž v MHD více „nevoní“ právě oni. Možná k tomu přispívá i fakt, že 59 % respondentů uvedlo, že se sprchují stejně často v zimě i v létě…
Dalším důležitým faktem je to, že se během léta 27 % dotázaných sprchuje méně často než 7x týdně. To může být na jednu stranu výhoda z pohledu šetření vody. Rozhodně to ale nepřispívá ke zlepšení stavu ovzduší uvnitř dopravních prostředků městské hromadné dopravy. Každopádně podle získaných dat jsou na tom s očistou nejlépe obyvatelé městské části Praha 4 nebo Praha 10. Tam se více než 7x týdně sprchuje nebo koupe 22 % dotázaných. Pohyb v MHD v těchto oblastech by tedy mohl být trochu příjemnější než třeba na Praze 5, jejíž obyvatelé se nesprchují každý den ani přes horké léto.
Ranní sprchování může být ale pro někoho oříšek. Proč?
Důvodem je většinou nedostatek času. Představte si, že musíte ráno obstarat děti, pak utíkat na tramvaj a být v práci včas. Velmi často se to všechno dá stihnout hlavně díky hodně brzkému vstávání. A vstávat o další půlhodinu dřív by už pro někoho prostě nemuselo být zvládnutelné. V tomto případě je skvělé, když je v zaměstnání k dispozici sprcha. Tuto možnost má až 54 % dotazujících. A 43 % lidí by ocenilo, kdyby se jejich kolegové v práci sprchovali. Je dobré si uvědomit, že tyto sprchy bývají ve firmách ne jenom pro aktivní sportovce, kteří jezdí ráno na kole nebo běhají, ale i pro ty, kteří nestíhají nebo se po příchodu do práce necítí komfortně a osvěžení by jim prospělo. Navíc nás ranní sprcha příjemně nabudí pro celý den.
V průzkumu agentury IPSOS uvedlo 25% respondentů, že se sprchují ráno i večer. Tak jako lze do budoucna očekávat čím dál častější tropické dny, tak snad můžeme doufat ve „voňavější“ spolucestující v prostředcích veřejné dopravy i díky častějšímu sprchování.